Jump to content
Mooshrom

Lampa led 280W

Recommended Posts

Posted (edited)

Witam. Chciałbym przedstawić mój projekt lampy do uprawy marihuany. Lampa sklada sie z 3 zasilaczy 150W kazdy z regulacja jasności poprzez potencjometr. Zastosowałem 3 rodzaje diod firmy Osram, barwa ciepla 3000k barwa zimna 5700K oraz swiatlo czerwone do wspomaganie w fazie kwitnienia 660nm. Diody zostaly osadzone na radiatorze aluminiowym o wymiarach 50cm x 25cm waga 4kg (diody nigdy się nie przegrzeją). Wkrótce dodam zdjęcia z budowy .

IMG-20240504-WA0030.jpeg

IMG_20240503_185950.jpg

IMG_20240504_203832.jpg

Edited by Mooshrom

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie mnie nie przekonywały te lampy ktore sa chlodzone cienka blaszka aluminiowa i maja napisane 200W albo i wiecej. Tu wazne jest odprowadzanie ciepla z takiej diody aby nie pracowala w skrajnie ciezkich warunkach co skroci znacznie jej zywotnosc, mysle ze kazdy kto ma troche smykalki powinien sobie zrobic taka lampe i miec spokoj na lata. wiadomo taka lampa tez tanio nie wychodzi ale placi sie za jakosc. Zobaczymy jak to wyjdzie kiedy bedzie w 100% skończona. na razie doświetlam znacznie słabsza lampa led 70W ktora rowniez wykonalem samemu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Składania ciąg dalszy. Przyszła dzisiaj następna partia ledow jednak zabrakło w sklepie jednego paska czerwonych 660nm ale i tak dzisiaj odpalę pozostałe barwy 🙂

IMG_20240517_132223.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

piękna lampka się tworzy. ja też jestem majsterkiem. w sumie z uprawnieniami do drucików więc np prawo Ohma gdzieś tam w głowie siedzi. właśnie też chcę stworzyć swoją ale bardziej idę w kierunku skomponowania ze żarówek odpowiednich a nie ledów. Trochę odświeżyłem sobie fizykę jak chodzi o światło. Problem ale do rozwiązania jest sterownik którym będziemy zmieniać spektrum tak by do kiełkowania było więcej niebieskiego a do kwitnienia więcej czerwonego, ale sprawa się komplikuje w momencie jeśli chciałbym obliczyć ile roślina może zaabsorbować no i z podziałem na długości fal-barwę (K) i dobrać odpowiedni stosunek. np jaka moc świetlna barwy 6500K ile 2700K i dalej jeszcze bardziej można komplikować ile UV ile IR. 

Dalej można eksperymentować czy i która barwa od rana np 1h sama niebieska a później już całe spektrum i ile w jakiej fazie wzrostu i dnia UV. Być może roślina woli dostać strzała z UV przez 1h a nie cały dzień po trochu, lub może właśnie UV gdy gasimy 6500K i przed spaniem świeci już tylko ta UV przez jakiś czas. Jest wiele pytań na wiele z nich żeby odpowiedzieć trzeba eksperymentować albo szukać odpowiedzi w literaturze wydawanej przez np "Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin Uprawnych" lub inny tego typu 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W internecie jest sporo filmów na temat wpływu spektrum światła na rozwój rośliny. Są coraz to nowsze badania i zmienia się podejście. Są też coraz nowsze ledy coraz mocniejsze i efektywność układu jest coraz większa. W mojej konstrukcji każda barwa jest oddzielnie sterowana dzięki temu sam mam możliwość dostosowania spektrum do aktualnego stadium rośliny. Mała roślina więcej niebieskiego a w okresie kwitnienia czerwone spektrum. Jeśli chodzi o UV to nie brałem go pod uwagę myślę że jego wpływ nie jest na tyle istotny poza tym pełne spektrum posiada już jakaś część UV. 

Można oczywiście na Arduino albo jakimś innym sterownikiem zrobić wschody i zachody słońca ale czy to ma aż takie znaczenie? Roślina to nie robot i ma zdolność do adaptacji do danego środowiska potrafi się dostosować do warunków i je wykorzystać maksymalnie. Przykładem jest takie LST. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aktualizacja. Dzisiaj przyszły pozostałe brakujące ledy. Lampa została poskładana na 100%. Świeci, maksymalnie pobiera 280w. Sterowanie każdej barwy z osobna działa. Na chwilę obecną ustawiłem 660nm max oraz 3000k 60% dało to około 170W poboru mocy. Przy następnej uprawie będę mógł więcej opowiedzieć na temat reakcji rośliny na światło. Na chwilę obecną mam spory zapas światła. Ciekawe jak się spisze w większym boksie np. 80x80 albo 90x90 🙂

IMG_20240607_202604.jpg

IMG_20240607_203613.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

bardzo fajna, to jest dobre że możesz sterować każdą barwą osobno. ja mam na razie takie coś 3x3 otwory po lewej i 3x3 otwory po prawej, symetrycznie wszystko. szerokość boxa/lampy 90cm. tak więc co 6 otworów co 12,5 po szerokości. Głębokość 40cm / 3 rzędy. docelowo też chcę zrobić potencjometr na każdym możliwym punkcie (18) a jeszcze lepiej gdyby każdy z tych punktów był małym panelem LED z możliwością sterowania. Mały panel LED mam na myśli coś typu z żarówki GU10, ale miks diod razem z ciepłe, zimne oraz IR i UV.  Do tego będę dążył, ale mam czas. Nie jestem entuzjastą jednej centralnej lampy na każdą roślinę razem w boxie, oraz każdą część tych roślin. Wolę maksymalnie zbliżyć źródła światła do rośliny, zwłaszcza topów, idealnie ustawić kąt świecenia. Mniej [W] ale [lm] na roślinie muszą się zgadzać. Jestem przekonany że tą metodą uzyskamy lepszą sprawność ostatecznie [W] energii do plonu [g] 

 20240606_230930.thumb.jpg.2b93b72dee258abecf8003d9618974cf.jpg20240606_181300.thumb.jpg.118dd6f2188eebc0c6aca0ea06398dd5.jpg20240604_130017.thumb.jpg.3ebf77ef430b6e951661f12abc943fd5.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pamiętaj że ledy takiej samej mocy np. 5W mogą się różnić ilością oddawanych lumenów czyli efektywnością. Najlepiej jest to przeliczać ilość lumenów na 1W poboru prądu. Sprawdź jeszcze telefonem ile masz PPFD z danej wysokości. Może się okazać że te wartości będą małe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mooshrom to fakt ale w równaniu nt sprawności musimy uwzględnić odległość źródła światła od rośliny. To właśnie odległość jest głównym mnożnikiem. Moje żarówki są ok 10cm od rośliny, bywa że mniej. Testowałem 5cm nie pali rośliny. 2cm przez kilka godzin też ale to w zależności od typu żarówki bo inna 5cm przez pół dnia i spali liść więc niektóre min 7cm. Ale no właśnie tutaj przydałby się potencjometr na każdej jednej jak wspomniałem. Póki co po prostu podciągam codziennie kabelki od zwisów do których dosięga roślina. 

 

rozumem że z zasilaczy transformatorowych wychodzi napięcie 10V i potencjometrem regulujesz to co przyciemnia lub rozjaśnia diody. W jakim zakresie pracują diody? ile V wskazuje producent? czy testowałeś jakie napięcie są w stanie wytrzymać zanim wybuchnie? ile Ohm są potencjometry. 150W x3 to brzmi jak spory zapas, myślę że jeśli zdecydowałbyś się na diody UV lub inne których dużo miałoby nie być do mógłbyś dołożyć kolejne znacznie tańsze trafo. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

W przyszłości powieksze panel tak aby był kwadratowy dlatego zastosowałem zasilacze z zapasem. Wtedy będzie około 430W w namiocie który zamówiłem 90x90. Wtedy będzie optymalnie myślę. Co do regulacji to zasilacze posiadają złącze do podpięcia potencjometru 10k ohm którym regulujesz natężenie prądu. Można na złącze podać napięcie 0-10v i w ten sposób regulować jasnością. W nocie katalogowej zasilaczy jest to wszystko ujęte. Diody są sterowane natężeniem a nie napięciem. Zasilacz dobiera się do specyfikacji diody. Jeśli dioda maksymalnie przyjmuje 700mA to taki zasilacz trzeba dobrać dbając jednocześnie o dobre chłodzenie.

Edited by Mooshrom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...